Με πολλές κυβερνήσεις να ανακοινώνουν την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης από το 2030 και με πολλά χρήματα να επενδύονται στην ηλεκτροκίνηση, θα είναι αυταπάτη αν νομίζουμε πως το περιβαλλοντικό πρόβλημα θα λυθεί έτσι απλά. Το αυξανόμενο κόστος εξόρυξης σπάνιων γαίων αλλά και το γεγονός πως τα μέσα μεταφοράς θα πρέπει να χρησιμοποιούν την ίδια πηγή ενέργειας με τις κατοικίες και την βιομηχανία, θα αποτελέσει μεγάλο πρόβλημα για την πλήρη ενσωμάτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το κόστος των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανέρχεται στα $100 ανά kWh αυτή την στιγμή αν και υπάρχουν βλέψεις, κυρίως από την Tesla, για μείωση αυτού του νούμερου ώστε να παραχθούν πιο οικονομικά EV. Ωστόσο πολλοί αναλυτές υπολογίζουν πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αναλογούν μόλις στο 31% των πωλήσεων μέχρι το 2030.

Λογικό θα είναι πως θα πρέπει να σκεφτούμε μια ακόμη “net-zero” λύση για τα μέσα μεταφοράς. Αυτό έχουν σκεφτεί και σχεδιάζουν ήδη στο όμιλο Daimler (ιδιοκτήτης Mercedes), Geemly (ιδιοκτήτης Volvo) καθώς και στην Porsche και Siemens. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως τελειωμένα από τώρα.

Μια πρόσφατη διαρροή από Γερμανική εφημερίδα φανέρωσε πως η Mercedes-Benz συνεργάζεται με την Geemly ώστε να δημιουργήσουν μια νέα σειρά κινητήρων βενζίνης που θα κυκλοφορήσουν από το 2024 και μετά. Αυτοί οι κινητήρες θα μπορούν να “τρέχουν” χρησιμοποιώντας υδρογόνο και τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα “eFuels“. Για το υδρογόνο έχουμε δει ήδη αρκετές εφαρμογές, αλλά η ιδέα των eFuels ξεκίνησε πρόσφατα να αναπτύσσεται.

H Porsche σε συνεργασία με την Siemens ανακοίνωσαν τα πλάνα τους για την μαζική παραγωγή των eFuels με την χρήση αιολικής ενέργειας στην Χιλή. Το σχέδιο e-καυσίμων Porsche και Siemens θα κατασκευαστεί χρησιμοποιώντας αιολική ενέργεια για να χωρίσει το νερό σε οξυγόνο και υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης (όπως και για τους κινητήρες κυψελών υδρογόνου του Toyota Mirai). Το υδρογόνο αυτό συνδυάζεται με ατμοσφαιρικό διοξείδιο του άνθρακα και έτσι δημιουργείται μια συνθετική μεθανόλη. Η μεθανόλη, με τη σειρά της, θα μετατραπεί σε συνθετική βενζίνη μέσω μιας διαδικασίας που υποστηρίζεται και αδειοδοτείται από την Exxon Mobil. Το σχέδιο απαιτεί 130.000 λίτρα καυσίμου να παραχθούν δοκιμαστικά μέχρι το 2022 και 55 εκατομμύρια λίτρα προς πώληση μέχρι το 2024 (τα οποία θα έχουν δεκαπλασιαστεί έως το 2026).

Οι Mercedes, Geely και Porsche φαίνεται πως πιστεύουν στα συνθετικά καύσιμα και όλες οι αναφορές περί τέλους των μηχανών εσωτερικής καύσης θεωρώ πως είναι υπερβολικές και απέχουν πολλά χρόνια.