fbpx

Ghost of Tsushima: Director’s Cut – PS5 Review

Πολλές φορές τα video games είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια ολιγόωρη απασχόληση ή ένας τρόπος να ξεχαστούμε από την πραγματικότητα. Για πολλούς τα παιχνίδια είναι μια δίοδος, μια πύλη στις αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας και για να είμαστε ειλικρινείς, ποιος από εμάς δεν φαντάστηκε έστω και μια φορά να είναι πολεμιστής με σπαθιά, μάσκα και ότι άλλο είχε ένας σαμουράι; Αυτό ακριβώς είναι και το Ghost of Tsushima, μια ευκαιρία να θυμηθούμε την παιδική μας ηλικία, βλέποντας παράλληλα ένα καταπληκτικό story μέσα από τα μάτια του Jin Sakai, ενός νεαρού κάτοικου του Tsushima κατά τη περίοδο της Μογγολικής εισβολής.

Το παιχνίδι μας δίνει με την ιστορία του ότι θα περίμενε κανείς από έναν Ιάπωνα που ανατρέφεται για να γίνει σαμουράι, μέσα σε μια οικογένεια σαμουράι: μια ζωή αφιερωμένη στο λαό του Tsushima με βάση πάντα τις αρχές των σαμουράι και φυσικά με την τιμή να είναι ο βασικός άξονας όλων. Αυτό που μας δίνει όμως καλύτερα από όλα το Ghost of Tsushima είναι μια εξαιρετικά καλά δομημένη ιστορία με προπύργιό της την εξέλιξη του Jin, από έναν απλό πολεμιστή του νησιού στον Ghost, έναν αστικό θρύλο που τρομοκρατεί τους αντίπαλους.

ghost of tsushima

Εναρκτήριο σημείο της μετατροπής αυτής είναι η μάχη στην παραλία Komoda, η ήττα από τους Μογγόλους και μετέπειτα η σωτηρία και γνωριμία με την Yuna, μια ληστή, πρόσωπο εντελώς αντίθετο στη νοοτροπία του Jin. Έπειτα, το παιχνίδι χωρίζεται σε τρεις πράξεις, όπου η καθεμία αντιπροσωπεύει και ένα στάδιο στην μετάβαση από τον Jin στο Ghost. Το πρώτο στάδιο είναι η συνειδητοποίηση ότι οι παλιοί τρόποι δεν λειτουργούν και η υιοθέτηση νέων μεθόδων, το δεύτερο η εγκατάλειψη των παλαιών ιδεών, και τέλος το τρίτο στάδιο η πλήρης αποδοχή του Ghost ως του νέου τρόπου ζωής.

Ενδιαφέρον έχει και η παράλληλη καταστροφή των προτύπων από τον κόσμο γύρω του. Από τη μία, ο Jin βλέπει τις απάνθρωπες μεθόδους των Μογγόλων και του Khotun Khan, του αρχηγού τους, την αντιμετώπιση του λαού και τη γενικότερη νοοτροπία τους. Από την άλλη, πολύ μεγάλο ρόλο παίζει και η συνάντηση του Jin με δύο επιζήσαντες σαμουράι, τον Lord Ishikawa και την Lady Masako, με τον καθένα να κουβαλάει το δικό του “βάρος”, με πολλά λάθη και προβλήματα που αρχίζουν να δείχνουν στον χαρακτήρα μας πως αν μη τι άλλο, πίσω από την μάσκα του κάθε σαμουράι κρύβεται ένας άνθρωπος, ένα ον που όσους κανόνες, πρότυπα και ήθη και να έχει, πάντα θα έχει τις ατέλειες και τα προβλήματά του.

Η βασική ιστορία τελειώνει με μια σύγκρουση, όχι τόσο αναμενόμενη όσο αναπόφευκτη, σε ένα σκηνικό και μια προετοιμασία που μπορεί να λυγίσει τον καθένα και να φέρει δάκρυα, με δύο αντίπαλους που γνωρίζουν ότι δεν θέλουν να κάνουν αυτό που ετοιμάζονται να κάνουν αλλά δεν έχουν πλέον την επιλογή. Το τέλος της “σύρραξης” αυτής των δύο αντίθετων ιδεολογιών, είναι που στο τέλος ωθεί τον παίκτη ο οποίος είναι πλέον μια προέκταση του Jin, να διαλέξει: έχει μείνει κάποιο ίχνος του Jin Sakai σε αυτό τον κόσμο, ή έχει απορροφηθεί εξ’ ολοκλήρου από τον αστικό θρύλο του Ghost; Όποια και να είναι η απόφαση, κανένα τέλος δεν είναι πραγματικά καλό, και είναι βέβαιο πως κάποιος θα χάσει κάτι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

Ίσως ένα από τα πιο καθοριστικά σημεία στην εξέλιξη του χαρακτήρα είναι ότι και ο Jin κάνει τεράστια λάθη, και στην ουσία του αυτό δείχνει το Ghost of Tsushima. Κανείς, όσο τέλειος και να θέλει να είναι ή να τον αναγκάζει ο κώδικας τιμής του να είναι, δεν είναι τέλειος, ούτε ο Lord Ishikawa, ούτε η Lady Masako, ούτε ο Lord Shimura, πόσο μάλλον ο Jin. Πολλές φορές μάλιστα τα λάθη τους είναι που καθορίζουν τις μεταξύ τους σχέσεις καθώς και την έκβαση της ιστορίας.

Το DLC του παιχνιδιού, Iki Island, είναι πολύ περισσότερο μια φυσική συνέχεια του παιχνιδιού από κάθε άλλο DLC οποιουδήποτε παιχνιδιού έχω παίξει μέχρι τώρα, και αν και σύντομο αφήνει μια τρομερή εντύπωση στον παίκτη. Στο Iki Island έχουν αποβιβαστεί Μογγόλοι, οι οποίοι αξιοποιούν διάφορες νέες τεχνικές για να τρομοκρατούν τον κόσμο. Ο Jin αναγκάζεται να πάει εκεί για να σώσει το Tsushima που είναι επόμενος στόχος τους, με ένα μεγάλο όμως πρόβλημα. Οι σαμουράι εκεί δεν είναι ευπρόσδεκτοι, μιας και αυτοί πριν αρκετά χρόνια με αρχηγό τον πατέρα του Jin ήταν που κατέσφαξαν δεκάδες κόσμου, και εκεί ήταν που ο Jin είδε τον πατέρα του να πεθαίνει.

Εξαιτίας ενός δηλητηρίου, ο Jin καλείται να έρθει αντιμέτωπος με τους εσωτερικούς του δαίμονες, οι οποίοι λόγω του δηλητηρίου αποκτούν φωνή με πρώτο εξ’ αυτόν τον πατέρα του Jin, ο οποίος στο υποσυνείδητό του τον κατηγορεί που τον άφησε να πεθάνει. Αργότερα στο νησί έρχεται αντιμέτωπος και με τον δολοφόνο του πατέρα του, και επομένως έρχεται αντιμέτωπος με το μεγάλο ερώτημα: θα ακολουθήσει την πορεία που ακολούθησε ο πατέρας του και θα γίνει και αυτός ένας σφαγέας, ή θα αντιμετωπίσει το παρελθόν του και τις ενοχές του;

Το Iki Island προσφέρει και αυτό μια πολύ σημαντική συνεισφορά στην όλη ιστορία του Jin  αλλά και του Ghost of Tsushima, προσφέροντας έναν κόσμο γεμάτο αντιθέσεις. Πολλές φορές ο Jin πετυχαίνει διάφορα ιερά, όπου μπορεί να προσελκύσει διάφορα ζώα και να αναπολήσει την ζωή του πριν τον θάνατο της μητέρας του, οπότε και είχε αφιερωθεί στις τέχνες και την ποίηση. Παράλληλα το δηλητήριο, το οποίο δίνει στο υποσυνείδητο του Jin τη φωνή της κεντρικής κακού του DLC, Eagle, δείχνει αν όχι φέρνει στην επιφάνεια το κακό πρόσωπο του Jin, τις κακές και επιθετικές του σκέψεις, τονίζοντας για άλλη μια φορά πως παρά τον όποιο κώδικα τιμής και παρά την όποια εκπαίδευση, ουδείς τέλειος.

Ίσως το πιο σοκαριστικό σημείο του DLC είναι η αποκάλυψη του δολοφόνου. Είναι βέβαιο πως ο κάθε παίκτης θα κάνει διάφορες σκέψεις για την ταυτότητά του, αλλά το ποιος είναι και το πως αποκαλύπτεται είναι που κάνει τη διαφορά, καθώς ακούει από αυτόν την ευχή που τον στοιχειώνει τόσα χρόνια, που άκουσε πριν να δολοφονηθεί ο πατέρας του.

Φυσικά το Ghost of Tsushima δεν έχει μόνο ένα καταπληκτικό story, αλλά και ένα εξίσου καλό gameplay για να το στηρίζει. Ο Jin αξιοποιεί στην αρχή το σπαθί του, ενώ στη συνέχεια ξεκλειδώνει νέα όπλα, όπως το τόξο, ένα μαχαιράκι για assassinations καθώς και διάφορα εργαλεία όπως μικρές βόμβες και τα παραδοσιακά kunai, τα throwable μαχαιράκια των σαμουράι. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι, όταν αναγκάζεται να δολοφονήσει για πρώτη φορά κάποιον αθόρυβα, κάτι εντελώς αντίθετο στον κώδικα τιμής του, έχει flashbacks από την παιδική του ηλικία και τις συνομιλίες με τον θείο του.

Παράλληλα με αυτά υπάρχουν και τα stances, το πως δηλαδή ο Jin στέκεται με το ξίφος του κατά τη διάρκεια της μάχης. Υπάρχουν τέσσερα stances, ένα για κάθε τύπο αντιπάλου, και πέρα από το πρώτο που ξεκλειδώνεται αυτόματα, ο παίκτης καλείται να σκοτώσει Μογγόλους αρχηγούς για να ξεκλειδώσει τα επόμενα. Αρκετά αργότερα υπάρχει και το Ghost Stance, το οποίο όπως φανερώνει και το όνομα είναι μια στάση η οποία ξεκλειδώνεται από τον θυμό του Jin.

Δε γίνεται βέβαια να ξεχάσουμε και το καταπληκτικό Skill Tree που προσφέρεται και χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες, οι οποίες αφορούν στην άμυνα του Jin, τις τεχνικές του αλλά και τα διάφορα εργαλεία του. Κάθε διαφορετικό skill έχει και μια χρησιμότητα, ενώ με τις κατάλληλες επιλογές ο παίκτης μπορεί να κάνει το παιχνίδι αρκετά πιο εύκολο, κάνοντας λόγου χάρη κάποιες uncounterable κινήσεις counterable κοκ.

Κάποιες φορές, όταν ο παίκτης προσεγγίζει μια ομάδα αντιπάλων, θα μπορεί αντί για απλή επίθεση να κάνει το λεγόμενο Standoff. Ο παίκτης μπορεί με μια αστραπιαία κίνηση και το κατάλληλο timing να σκοτώσει έναν αντίπαλο στην αρχή, ή περισσότερους εφόσον ξεκλειδώσει τα απαραίτητα skills.

Τέλος δεν γίνεται να ξεχάσουμε και τις διάφορες πανοπλίες που ο Jin θα βρει στο ταξίδι του και που βέβαια μπορεί να αναβαθμίσει. Η κάθε πανοπλία έχει τα δικά της οφέλη, είτε πρόκειται για μεγάλη μάχη με πολλούς αντίπαλους, είτε για stealth.

Στο σύνολό του, το gameplay είναι σε γενικές γραμμές εύκολο, αλλά όταν κάποιος πραγματικά το μάθει είναι που πραγματικά αναδεικνύεται, και με τη σειρά του αναδεικνύει ολόκληρο το παιχνίδι. Οι μάχες αποκτούν μια διαφορετική υπόσταση, με τον Jin να είναι ο εκδικητής του Tsushima όπου με γρήγορες κινήσεις και χωρίς να δέχεται καθόλου damage αποδεκατίζει ορδές Μογγόλων, γίνοντας πραγματικά το Ghost of Tsushima.

Πολύ σημαντικό ρόλο στο παιχνίδι διαδραματίζει και το περιβάλλον, το οποίο αιχμαλωτίζει καταπληκτικά τόσο το νησί του Tsushima όσο και ένα περιβάλλον εισβολής, με κατακτητές, καμένα και λεηλατημένα χωριά, και οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να βρει κανείς σε μια τέτοια κατάσταση. Τα τοπία πραγματικά αιχμαλωτίζουν τα βλέμματα, με το νοτιότερο άκρο του νησιού να χαρακτηρίζεται από βουνά, το μεσαίο από πεδιάδες και δάση, ενώ το βορειότερο άκρο είναι σχεδόν πλήρως καλυμμένο στο χιόνι, με τις απέραντες βουνοκορφές να καλύπτουν τον ορίζοντα, δίνοντας στον χάρτη μια μοναδικότητα που σπάνια βρίσκουμε πλέον σε παιχνίδια. Φυσικά παντού είναι κυρίαρχη και η ιαπωνική αρχιτεκτονική, με τις παγόδες, τους τεράστιους ναούς και τα αγάλματα τους, καθώς και τα χαρακτηριστικά σπίτια της εποχής.

Φυσικά και το Iki δεν απογοητεύει στο να δώσει έναν ολοκαίνουριο χάρτη, με φρέσκα τοπία όπως οι διάφοροι γκρεμοί, οι παραλίες καθώς και το τεράστιο βουνό στο βόρειο άκρο, με το Fort Sakai να δεσπόζει σε όλη τη περιοχή, ενώ ο υπόλοιπος χάρτης χαρακτηρίζεται με κατεστραμμένα χωριά ανάμεσα στα υπέροχα τοπία, “κληρονομιά” που άφησε πίσω του ο πατέρας του Jin.

Στα του ήχου, δεν υπάρχει κάποιο μεμπτό σημείο. Όλες οι κινήσεις, όλοι οι ήχοι, καθετί από το περιβάλλον που θα μπορούσε να παράγει ήχο το κάνει με απίστευτη ακρίβεια, παραδίδοντας ένα καταπληκτικό τελικό αποτέλεσμα. από την άλλη έχουμε το κομμάτι του ήχου, όπου ο παίκτης μπορεί να διαλέξει ανάμεσα σε αγγλική και ιαπωνική έκδοση των ηθοποιών. Η αγγλική έκδοση είναι καλή χωρίς να έχει κάτι το ιδιαίτερο, η ιαπωνική όμως έκδοση είναι τόσο καλή και αποδίδει με τόση ακρίβεια τα συναισθήματα σε κάθε σκηνή, που απλά μετά η αγγλική έκδοση ακούγεται σαν ερασιτεχνική δουλειά.

Γραφικά οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είναι ένα παιχνίδι που κλέβει τις εντυπώσεις. Σίγουρα έχει στιγμές που αναδεικνύονται τα τοπία και καθοριστικό ρόλο σε αυτό παίζουν τα γραφικά, αλλά δεν είναι η next-gen εμπειρία που θα δει κανείς σε native PS5 παιχνίδια, κάτι το οποίο εντοπίζεται περισσότερο στις αντανακλάσεις. Φυσικά όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι το παιχνίδι είναι άσχημο, σε καμία περίπτωση.

Τέλος, να αναφέρουμε ότι η εμπειρία σε PS5 είναι αρκετά ευχάριστη. Αρχικά, λόγω του hardware του συστήματος, οι χρόνοι αναμονής είναι σχεδόν μηδαμινοί. Ακόμα, το Haptic Feedback μπορεί να μη χρησιμοποιείται στο 100%, αλλά βοηθάει σε πολλές περιπτώσεις μεταφράζοντας κάθε φορά το έδαφος σε απαλές δονήσεις στο χειριστήριο. Ακόμα, τα Adaptive Triggers χρησιμοποιούνται ελάχιστα, αλλά μεταμορφώνουν τελείως την εμπειρία. Θα τα συναντήσει κανείς είτε χρησιμοποιώντας το τόξο, είτε στο Iki Island, όταν καλείται να κατεβάσει κάποια πλατφόρμα με το γάντζο.

Για να κλείσω κάπου εδώ το review, το Ghost of Tsushima είναι από τα καλύτερα παιχνίδια που έχω παίξει το τελευταίο διάστημα. Οι χαρακτήρες είναι λίγοι και ξεχωριστοί μεταξύ τους, ενώ ο καθένας δεν είναι ένα στατικό σημείο αλλά εξελίσσεται ανάλογα με τα όσα συμβαίνουν γύρω του. Δεν υπάρχουν στερεότυπα ούτε χαρακτήρες βασισμένοι σε πρότυπα, αλλά άτομα που ο παίκτης τα νιώθει αληθινά, με τα δυνατά τους σημεία, τις διδαχές τους, αλλά φυσικά και τα μειονεκτήματα, τις αδυναμίες και τα προβλήματά τους. Μέσω του Jin βλέπουμε μια από τις καλύτερες και πιο ζωντανές εξελίξεις σε χαρακτήρα, εξερευνώντας όλες τις πτυχές του αλλά και τις αντικρουόμενες νοοτροπίες που έχουν ριζώσει σε αυτόν. Ακόμα, το τέλος του παιχνιδιού είναι απλά μαγευτικό, με την απόδοση τόσο των voice actors όσο και του οπτικού αποτελέσματος να είναι απλά συγκινητικά.

SCORE

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΤΙΤΛΟΥ

Τίτλος: Ghost of Tsushima Director's Cut
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 20/8/2021
Διαθέσιμο σε: PS4, PS5
Δοκιμάστηκε σε: PS5
Είδος: Action-Adventure
Προγραμματιστής: Sucker Punch Productions
Εκδότης: Sony Interactive Entertainment

ΕΝ ΣΥΝΤΟΜΙΑ

Το Ghost of Tsushima είναι ένα από τα καλύτερα παιχνίδια που έχουμε παίξει το τελευταίο διάστημα, και το Iki Island ίσως η καλύτερη δυνατή συνέχεια στην ιστορία του. Το παιχνίδι έχει ένα καταπληκτικό story με μοναδικούς χαρακτήρες και πολύ δυνατό gameplay για να τα στηρίζει.
guest
0 ΣΧΟΛΙΑ
Feedbacks
Εμφάνισε όλα τα σχόλια