fbpx

Shadow Racing: Η μυστηριώδης ομάδα Formula 1 με επικεφαλή πρώην κατάσκοπο

Για περίπου δέκα χρόνια, μια αμερικανική ομάδα με επικεφαλή έναν πρώην αλεξιπτωτιστή και μυστικό πράκτορα έτρεχε στο υψηλότερο επίπεδο αγώνων Can-Am και Formula 1.

Μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού που δεν ειπώθηκε ποτέ

Η ομάδα ονομαζόταν Shadow, η μασκότ της ήταν ένας κατάσκοπος με μία εμβληματική καμπαρντίνα και ο ηγέτης της ήταν ο ψηλός και διακριτικός Don Nichols, άπταιστος στα Ιαπωνικά και το τζούντο. Μετά από μισό αιώνα εχεμύθειας και παραπληροφόρησης, ένα νέο βιβλίο ρίχνει φως στις σκιές (get it?), ενώ ταυτόχρονα τα Can-Am οχήματα της ομάδας έκαναν μια δραματική εμφάνιση στο Road America τρεις μέρες πριν.

«Ενδιαφερόταν για την καλλιτεχνική πλευρά του αθλήματος, το δημιουργικό μέρος του», γράφει ο Pete Lyons στο βιβλίο του με τίτλο Shadow: The Magnificent Machines of a Man of Mystery. “Με κάποιον τρόπο, ο Don πάντα προχωρούσε μπροστά.”

Δυστυχώς ο πυρήνας της ομάδας, ο Don Nichols πέθανε το 2017 σε ηλικία 93 ετών, έχοντας ζήσει μια ζωή που μοιάζει σχεδόν απίστευτη.

Shadow Mk1 Can-Am

Όταν ήταν ακόμα μικρό παιδί, επέζησε από έναν ανεμοστρόβιλο ο οποίος σκότωσε τη μητέρα του και πέταξε τον ίδιο σε ένα κοντινό δάσος. Μεγάλωσε ως ορφανό και παράτησε το λύκειο για να ενταχθεί στον αμερικανικό στρατό. Στις 6 Ιουνίου του 1944, πήδηξε από ένα αεροπλάνο και προσγειώθηκε στη Νορμανδία με την 101η μονάδα της Αεροπορίας, ζώντας στιγμές που έμοιαζαν με σκηνές από το Band Of Brothers ή το Saving Pvt. Ryan. Αυτή εμπειρία του χάρισε ψυχική αντοχή και αγάπη για τον στρατό. Αργότερα πολέμησε στην Κορέα, κερδίζοντας το αξίωμα του λοχαγού και στη συνέχεια μπήκε στην υπηρεσία πληροφοριών του στρατού. Λίγο καιρό μετά μεταφέρθηκε στην Ιαπωνία με την οικογένειά του, όπου εκτέλεσε υπηρεσίες σχετικά με τον Ψυχρό Πόλεμο που ακόμα και μετά από τόσα χρόνια, αρνήθηκε να σχολιάσει όταν ο Lyons του πήρε συνέντευξη. Ούτε έδωσε ξεκάθαρη απάντηση στο αν είχε εργαστεί για τη CIA, αν και γέλασε όταν ρωτήθηκε.

“Όπως είπε κάποιος κάποτε για τον Enzo Ferrari, ήξερε τους πάντες, αλλά λίγοι τον γνώριζαν πραγματικά.” σχολιάζει ο Lyons στο βιβλίο του.

Don Nichols Pete Lyons book

Παρ’όλα αυτά, μετά από πολύ επιμονή ο Lyons κατάφερε να αποσπάσει μερικές λεπτομέρειες από τον Nichols. Όμως ακόμα και τότε, ο Nichols συνέχισε να τυλίγει κομψά τις αποκαλύψεις του με ένα πέπλο μυστηρίου.

Το παρακάτω μικρό απόσπασμα από το βιβλίο του Lyons μιλάει από μόνο του: “Η αποστολή μας ήταν να ξεφορτωθούμε τους Ρώσους με οτιδήποτε άλλο εκτός από όπλα” είπε στον Lyons. “Καταφέραμε να σαμποτάρουμε τις δραστηριότητές τους στο Τόκιο, αλλά τελικά υποχώρησαν στην Γιοκοχάμα”.

Αφού ξεμπέρδεψε με όλες τις μεταπολεμικές του περιπέτειες, ο Don Nichols έγινε μια ηγετική προσωπικότητα στην ανερχόμενη motorsport σκηνή της Ιαπωνίας. Εισήγαγε στην χώρα τα Excaliburs, τα νεοκλασικά αντίγραφα της Mercedes SSK που είχαν κατασκευαστεί αρχικά από την Studebaker, τα οποία (‘ύπουλα’) παρουσίαζε δίπλα στα πραγματικά μοντέλα της Mercedes στην έκθεση αυτοκινήτου της Οσάκα.

Λίγο καιρό μετά, αγόρασε ένα Jaguar XK120 και το συναγωνίστηκε με ένα αντίστοιχο που οδηγούσε ο θρυλικός Ιάπωνας ηθοποιός Toshiro Mifune στο Tamagawa Speedway.

Don Nichols Shadow Racing

Ο άνθρωπος πίσω από τις σκιές

Ψηλός, λιτός και γενειοφόρος, ο Nichols εξέπληξε τους Ιάπωνες με την ευχέρεια και την εξυπνάδα του. Έγινε γνωστός ως ο κατάλληλος άνθρωπος για κάθε περίσταση, βοήθησε την Toyota να προμηθευτεί άμεσα αναρτήσεις της Koni για ένα αγωνιστικό, εισήγαγε ανταλλακτικά της Mooneyes για Hot Rods και ίδρυσε μια επιχείρηση εισαγωγής ελαστικών, ξεκινώντας με την Goodyear και αργότερα με την Firestone. Στο μεταξύ, πέρα από όλα αυτά τα “λίγα” project του, προσέλαβε τον Sir Stirling Moss για να τον βοηθήσει με την κατασκευή της Fuji International Speedway.

Χάρη σε όλες αυτές τις δουλείες, ο Nichols κατάφερε να αποκτήσει πολλά χρήματα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Από το να ζει σε μια μικρή επαρχία της ΗΠΑ βρέθηκε να έχει γραφείο στο κέντρο του Τόκιο, ακριβώς απέναντι από την Αμερικανική Πρεσβεία. Με μία πρώτη ματιά, φαινόταν πώς ήξερε τα πάντα στον χώρο της αυτοκίνησης, χωρίς να αποκαλύπτει τα σχέδιά του για το μέλλον.

“Ήταν ένα πολύ κλειστό άτομο”, δήλωσε ο Walter Wolf, ο οποίος συμμετείχε με την δικιά του ιδιωτική ομάδα F1 στη δεκαετία του 1970. “Δεν ήταν ποτέ κοινωνικός, ακόμα και με τους συνεργάτες του.”

Don Nichols Shadow Racing 1

Τον Αύγουστο του 1969, η ομάδα του Advanced Vehicle Systems αποκάλυψε το όπλο της. Κάνοντας την πρώτη του εμφάνιση σε εξώφυλλα περιοδικών εκείνης της εποχής όπως το Road & Track, το πρώτο αγωνιστικό της Shadow ήταν γεγονός. Απίστευτα χαμηλό και σφηνοειδές, με την εισαγωγή του κινητήρα να εξέχει σαν ένα τεράστιο κανόνι και τον Nichols να το κοιτάζει στοργικά σαν να ήταν παιδί του.

Κάνοντας περιστασιακές εμφανίσεις για δοκιμές κυρίως, το πρώτο Shadow ήταν κάτι ξεχωριστό. Πέρα από την ιδιαίτερη πορτοκαλί βαφή, το concept περιστράφηκε γύρω από τη χαμηλή μετωπική επιφάνεια που έγινε δυνατή μέσω των μικροσκοπικών τροχών του, 10 ίντσες μπροστά και 12 πίσω. Τα ελαστικά, τα οποία ήταν ειδική παραγγελία από την Firestone, είχαν κωμικές διαστάσεις. Με πλάτος περίπου 17 ίντσες πίσω και 12 μπροστά, έμοιαζαν περισσότερο με λάστιχα για καρτ παρά για αγωνιστικό. Όλο το όχημα ήταν σχεδιασμένο γύρω από τον 427 ZL1 V8 κινητήρα της Chevrolet, από τον Trevor Harris.

Shadow Racing Can-Am Prototype

Μόλις λίγα χρόνια μετά, η Shadow πήρε το πρώτο της βάθρο στη Formula 1. Το 1975, ο οδηγός του Shadow, Tom Pryce ξεπέρασε τον Jody Scheckter για τη νίκη στο Brands Hatch. Τον επόμενο χρόνο, εν μέσω της μάχης για το πρωτάθλημα μεταξύ του James Hunt και του Niki Lauda, το Shadow DN5B του Pryce συνέχισε ακάθεκτο στο mid-field, πολλές φορές τερματίζοντας τέταρτο ή έκτο.

Όταν σκέφτεσαι να τα παρατήσεις, σκέψου πως ξεκίνησες

Don Nichols with Peter Revson

“Ήμουν μαζί του [Nichols] στο Kyalami όταν σκοτώθηκε ο οδηγός του το 74 […] Ακόμα και σε μια τέτοια στιγμή, δεν ήταν πολύ ‘εκφραστικός’.” είπε ο Walter Wolf, αναφερόμενος στο ατύχημα του Peter Revson στο pre-season practice στην Νότια Αφρική.

Δυστυχώς δεν ήταν η μόνη τραγωδία που βίωσε η ομάδα, καθώς 3 χρόνια μετά, πάλι στο Kyalami GP του 1977, o Pryce πέθανε σε ένα ατύχημα με έναν 19χρονο corner marshal. Ο Renzo Zorzi είχε σταματήσει στο πλάι της κύριας ευθείας και ο marshal πήγε να διασχίσει την πίστα για να είναι έτοιμος σε περίπτωση που ξεσπάσει κάποια φωτιά. Ο marshal σκοτώθηκε ακαριαία όταν τον χτύπησε ο Pryce και ο πυροσβεστήρας του marshal έπληξε το Pryce στο κεφάλι.

Μετά το ατύχημα, ο Αυστραλός Alan Jones ανέλαβε τη θέση του Pryce στο DN8 και στην συνέχεια, κέρδισε τη μοναδική νίκη της ομάδας, στο Αυστριακό Grand Prix στο Österreichring. Κατάφερε επίσης να φέρει ένα ακόμα βάθρο στην ομάδα, τερματίζοντας τρίτος λίγο πριν από το τέλος της σεζόν.

Παρά τις δυσκολίες ήταν η καλύτερη σεζόν της ομάδας, αλλά είτε κέρδιζαν είτε έχαναν, ο Nichols και η ομάδα του συνέχιζαν να πολεμούν, πάντα ως αουτσάιντερ, χωρίς να υποχωρούν.

Don Nichols with his driver

Η Shadow τερμάτισε την σεζόν του 77′, έβδομη στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών.

Ένας πονεμένος άνθρωπος και η κληρονομιά των σκιών

Ο Nichols δεν ήταν υπερβολικά ψυχρός ή κάποιου είδους κοινωνιοπαθής, αλλά είχε αντιμετωπίσει τον θάνατο από πρώτο πρόσωπο πολλές φορές κατά τη διάρκεια της θητείας του στον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο.

Τα πλήγματα και οι αποτυχίες συνεχώς αυξάνονταν, οι θάνατοι των Revson και Pryce σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν κατάφεραν ποτέ να βρουν σταθερές χορηγίες

Όμως όλες αυτές οι αναποδιές και οι αποτυχίες, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι συνεχώς ξέμεναν από χρήματα, αποδείχθηκαν ότι ήταν πάρα πολύ για την ομάδα. Όσο και να προσπαθούσε ο Nichols να βρει τρόπους για να κρατήσει την Shadow ζωντανή, το όνειρο έφτασε στο τέλος του το 1980, μετά από μια δεκαετία σκληρού ανταγωνισμού ανάμεσα στους καλύτερους του κόσμου.

Don Nichols Belgian GP 1975

“Οι άνθρωποι θυμούνται ονόματα όπως τον Penske, τον Jim Hall,  τον Gurney, την Scarabs, αλλά ακόμη και με μια τόσο μακροχρόνια καριέρα αγώνων, η Shadow παραμένει ξεχασμένη”, λέει ο Pete Lyons. “Είναι περίεργο, κέρδισαν ένα Grand Prix και κέρδισαν το Can-Am, μια αμερικανική ομάδα με έναν αμερικανικό κινητήρα, δεν είχε ξανά γίνει κάτι τέτοιο. Είναι εκπληκτικό ότι δεν έγιναν ποτέ πιο γνωστοί”

Φαίνεται όμως πώς ο συγγραφέας του βιβλίου είχε άδικο, η Shadow δεν έχει ξεχαστεί εντελώς ακόμα. Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, 14 οχήματα της Shadow επισκέφθηκαν το Road America, μια ανάμιξη από Can-Am, F1 και Formula 5000 συμμετείχαν σε μια επίδειξη/παρουσίαση ως μέρος ενός αφιερώματος της 50ης επετείου της ομάδα Shadow. Δραματική όσο ποτέ και επιρρεπείς σε ατυχήματα ακόμα και μετά από τόσα χρόνια.

Πηγές: Road & Track, The Car Aficionada, Wikipedia, grandprix.com, motorsport.com

READ MORE

Η AnTuTu ανακοίνωσε τους 10 καλύτερους επεξεργαστές του 2020 ως τώρα

Η AnTuTu πιστή στο 'ραντεβού' της ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών την λίστα με τους 10 καλύτερους, σε θέμα απόδοσης, επεξεργαστές (πιο συγκεκριμένα SoC ή...

Η νέα Mercedes-AMG CLA 45S είναι πιο γρήγορη στην πίστα από το Audi RS5 και Porsche 718 Cayman

Μπορεί οι απλές CLA να είναι παντελώς αδιάφορες για τους πέτρολχεντς ωστόσο τα νέα AMG μοντέλα της σειράς σίγουρα δεν περνάνε απαρατήρητα, ειδικά όταν...

FIND US ON

5,495FansLike
727FollowersFollow
304FollowersFollow
1,540SubscribersSubscribe