fbpx

Surveillance-based Advertising: Τι είναι και γιατί 14 εταιρείες ελπίζουν στην απαγόρευσή του

Πριν από περίπου 24 ώρες (από τη στιγμή που γράφτηκε το άρθρο), 14 εταιρείες που έχουν ως κεντρικό τους στόχο την ιδιωτικότητα των χρηστών τους δημοσίευσαν μια ανοιχτή επιστολή προς τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, καλώντας τους να απαγορεύσουν το surveillance-based advertising, ή με απλά ελληνικά, την διαφήμιση βάσει παρακολούθησης.

Ο όρος “διαφήμιση βάσει παρακολούθησης” αναφέρεται σε μία πλέον πολύ συνηθισμένη τακτική στη βιομηχανία της διαφήμισης, στην οποία εταιρείες συγκεντρώνουν τεράστιες ποσότητες προσωπικών αναγνωριστικών (τα γνωστά “identifiers”) που έπειτα χρησιμοποιούν με στόχο την παρακολούθηση χρηστών και τις κινήσεις τους στο διαδίκτυο, χωρίς να έχει σημασία από ποια πλατφόρμα, συσκευή ή λειτουργικό σύστημα έχουν συνδεθεί και όλα με στόχο την στοχευμένη διαφήμιση.

Η πρακτική αυτή χρησιμοποιείται από την εν λόγω βιομηχανία για σχεδόν δύο δεκαετίες τώρα και έχει επικριθεί ευρέως, ενώ ως αποτέλεσμα έγινε όλο και πιο συχνή η χρήση των “ad-blockers” από χρήστες που έβρισκαν τις διαφημίσεις ενοχλητικές και ήθελαν να προστατεύουν την ιδιωτικότητά τους.

Τα προβλήματα του Surveillance-based Advertising

Κάνοντας αυτήν τη μικρή εισαγωγή, ας μπούμε στο θέμα μας. Χθες, αρκετές από τις εταιρείες των οποίων ο λόγος της ύπαρξης ήταν εξ’ αρχής το κίνημα της “διάσωσης” της ιδιωτικότητας των χρηστών θέτουν το ζήτημα της ολοκληρωτικής απαγόρευσης της βιομηχανίας αυτής, μέσω νομοθετικών ενεργειών. Οι υπογράφοντες υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος τύπος online διαφήμισης προκαλεί ένα σωρό προβλήματα στις προσωπικές ελευθερίες ενός χρήστη, όπως το δικαίωμα της ιδιωτικότητάς τους, ενώ ταυτόχρονα βλάπτει τον ανταγωνισμό στη γενικότερη αγορά των διαφημίσεων.

Για παράδειγμα, η διαφήμιση βάσει παρακολούθησης επιτρέπει σε πιο “αμφιλεγόμενες” εταιρείες (όπως η Google, το Facebook κ.ά) όχι μόνο να κρύβονται ανάμεσα στις νόμιμες εταιρείες της βιομηχανίας, αλλά σιγά-σιγά να τις καταστρέφουν, καθώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο νέο αυτό σύστημα.

Ο λόγος, όμως, που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν δεν είναι κάποιου είδους ανικανότητα. Είναι το απόλυτο μονοπώλιο που έχει δημιουργηθεί, καθώς οι εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να καταγράφουν δισεκατομμύρια χρήστες με τεράστια ακρίβεια είναι μετρημένες στα δάχτυλα, ενώ ταυτόχρονα προωθούν τους χρήστες αυτούς στα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες και παράλληλα έχουν φτάσει στο σημείο που κυριολεκτικά μπορούν να χειραγωγούν την αγορά και τις τιμές της σε πάρα πολλούς τομείς.

“Η αντιανταγωνιστική συμπεριφορά και τα αποτελέσματά της χρησιμεύουν για να παγιώσουν τις θέσεις των κυρίαρχων φορέων, ενώ οι πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού και οι αναποτελεσματικές τεχνολογίες οδηγούν σε απώλεια εσόδων τόσο για τους διαφημιστές όσο και για τους εκδότες”, δήλωσε ο Jon von Tetzchner, CEO της Vivaldi Technologies, των δημιουργών του privacy-friendly Vivaldi browser, ενώ πρόσθεσε πως: Αυτές οι πρακτικές υπονομεύουν σοβαρά τον ανταγωνισμό και κλέβουν έμμεσα τα έσοδα από τους δημιουργούς περιεχομένου (content creators). […] Αυτό βλάπτει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις και μπορεί να υπονομεύσει ακόμη και τους ακρογωνιαίους λίθους της δημοκρατίας.”

Οι 14 εταιρείες που υπέγραψαν την επιστολή ήταν:

  1. DuckDuckGo, Inc.
  2. Vivaldi Technologies
  3. Fastmail Pty Ltd
  4. Conva Ventures Inc.
  5. Proton Technologies AG
  6. Tutao GmbH
  7. Disconnect Inc.
  8. Mojeek Limited
  9. Ecosia GmbH
  10. Startpage – StartMail
  11. Nextcloud GmbH
  12. Kobler
  13. Strossle International
  14. Mailfence

surveillance-based advertising tracking cctv

Παρόμοιες προσπάθειες που έγιναν πρόσφατα

Η επιστολή αυτή δημοσιεύθηκε ακριβώς δύο εβδομάδες μετά την απόφαση του Συμβουλίου Καταναλωτών Νορβηγίας (NCC), ενός ανεξάρτητου οργανισμού προστασίας του καταναλωτή, να δημοσιεύσει μια αντίστοιχη επίκληση στις 23 Ιουνίου, προς τις ΗΠΑ και την ΕΕ αντίστοιχα, λέγοντας ότι πρέπει να πάρουν μέτρα κατά του surveillance-based advertising.

Πέραν, όμως, των λόγων που ανέφεραν οι 14 εταιρείες, πρόσθεσαν και κάτι επιπλέον αλλά εξίσου σημαντικό, αν όχι σημαντικότερο. Το γεγονός πως με τη διαφήμιση βάσει παρακολούθησης μπορείς εύκολα να χειραγωγήσεις τον κόσμο όσον αφορά στις απόψεις του σε κάποιο θέμα, τις διακρίσεις (κοινωνική τάξη, φύλο, εθνικότητα κτλ.) σε τεράστια κλίμακα, τις κυβερνοεπιθέσεις και τις ψηφιακές εξαπατήσεις, αλλά και τη στοχοποίηση χρηστών για οποιοδήποτε σκοπό.

Αντίστοιχες προσπάθειες έγιναν επίσης από τον οργανισμό “Ban Surveillance Advertising”, ενός συνασπισμού δεκάδων ΜΚΟ από όλο τον κόσμο που ξεκίνησε το έργο του στις αρχές του Μάρτιου του 2021. Και εκείνοι με τη σειρά τους έστειλαν μια ανοιχτή επιστολή για αντίστοιχους λόγους.

Το καλό για εμάς στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ότι σε σύγκριση με άλλες περιοχές του κόσμου, η ΕΕ τα τελευταία χρόνια βλέπει πιο σοβαρά το θέμα της ιδιωτικότητας και χάρη σε προσπάθειες όπως αυτές που αναφέραμε παραπάνω δημιουργήθηκαν προγράμματα όπως το General Data Protection Regulation (GDPR / ΓΚΠΔ) και το European Data Protection Supervisor (EDPS / ΕΕΠΔ), ενώ τα τελευταία χρόνια είδαμε αρκετές από τις Big Tech εταιρείες να ερευνώνται και να τιμωρούνται αντίστοιχα από την ΕΕ.

Δείτε επίσης: Γιατί το “deplatforming” από το Big Tech μας αφορά όλους, άσχετα από τις πολιτικές μας απόψεις

Gaming PC Builds
guest
0 ΣΧΟΛΙΑ
Feedbacks
Εμφάνισε όλα τα σχόλια
Eneba Many GEOs

READ MORE

FIND US ON

6,485FansLike
727FollowersFollow
287FollowersFollow
1,950SubscribersSubscribe