ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ! Ο νέος τίτλος Age of Empires είναι γεγονός και είναι σαφές πως δεν μπορώ να συγκρατήσω τον ενθουσιασμό μου. Και πώς θα μπορούσα να το κάνω, όταν μια τόσο αγαπημένη σειρά παιχνιδιών επιστρέφει. Ο τρόπος με τον οποίο το κάνει, με το Age of Empires IV, καθιστά την επιστροφή ακόμα πιο γλυκιά, ειδικά για όσους βλέπουν το παιχνίδι με μια δόση νοσταλγίας που είναι δύσκολο να αποφύγεις έχοντας παίξει μια τέτοια σειρά.

Το Age of Empires IV είναι κλασικό παιχνίδι της σειράς και κατά την άποψή μου φέρνει αυτά ακριβώς που θα ήθελε ένας fan της σειράς. Βασίζεται στην επιτυχημένη συνταγή των προηγούμενων, αλλά τα φέρνει στο σήμερα με όμορφα γραφικά και ένα εξαιρετικά φτιαγμένο campaign που δεν μπορεί να αφήσει κάποιον ασυγκίνητο, ακόμα και αν προτιμά κυρίως άλλα modes που παραδοσιακά προσφέρουν τέτοιοι τίτλοι. Σε αυτό το campaign πιστεύω πως πρέπει να γίνει ειδική αναφορά, καθώς αποτελεί ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά του παιχνιδιού, αφού είναι τόσο ενδιαφέρον όσο και σωστά φτιαγμένο.

Age of Empires IV

Το campaign του νέου Age of Empires βασίζεται πάνω σε ιστορικά γεγονότα, όπως έκανε πάντα, αλλά με έναν πραγματικά υπέροχο τρόπο. Αρχικά χρησιμεύει απόλυτα ως tutorial, αφού μέσω των μαχών που έχουν επιλεχθεί μπορεί να δείξει στον παίκτη τακτικές και πράγματα που είναι πολύ χρήσιμα στο παιχνίδι. Παράλληλα, τα διάφορα επίπεδα δυσκολίας προσφέρουν το καθένα κάτι διαφορετικό πέρα από το πόσο εύκολο ή δύσκολο καθιστούν το παιχνίδι.

Αυτό που προσωπικά που έκανε την πιο θετική εντύπωση, είναι ότι όταν δεν έχει gameplay, το campaign έχει χαρακτήρα ντοκιμαντέρ. Για άτομα που έχουν στραφεί σε τέτοια παιχνίδια λόγω της αγάπης τους για της ιστορία και ντοκιμαντέρ τέτοιου είδους, όπως και εγώ, αυτού του τύπου η παρουσίαση των γεγονότων που κάνει το Age of Empires IV είναι πραγματικά μαγική. Η αφήγηση μας μεταφέρει στις τοποθεσίες όπου διεξήχθησαν μάχες και ιστορικά γεγονότα, όπως αυτές είναι σήμερα και μας δίνει μια εικόνα του τι μπορεί να έγινε προσθέτοντας τους στρατούς μέσω υπολογιστή στα τοπία αυτά. Το αποτέλεσμα είναι να σου τραβά άμεσα το ενδιαφέρον και έτσι όταν γίνεται η μετάβαση στο gameplay, η οποία γίνεται πάντα εξαιρετικά, να θέλεις να συνεχίσεις για ώρες. Παράλληλα, όσο παίζεις τις αποστολές το παιχνίδι δίνει οδηγίες ανάλογα με το τι έγινε στις μάχες αυτές και πώς ο εκάστοτε ηγέτης κατόρθωσε να τις κερδίσει, χωρίς όμως να σε καθοδηγεί ακριβώς για το τι θα κάνεις. Η ελευθερία αυτή κάνει και το gameplay πιο ενδιαφέρον.

Σε ό,τι αφορά στα γραφικά, είναι εμφανή από την πρώτη στιγμή δύο στοιχεία. Το ένα είναι ότι το παιχνίδι αποτελεί ξεκάθαρα τίτλο Age of Empires και το δεύτερο ότι ανήκει στο 2021. Ο συνδυασμός αυτός έχει την αξία του, αφού το παιχνίδι και σε αυτό το κομμάτι πατάει στη γνωστή επιτυχημένη συνταγή της σειράς στην οποία ανήκει, αλλά ταυτόχρονα είναι αρκετά εκμοντερνισμένο ώστε να προσελκύσει νέο κοινό και να κάνει το υπάρχον κοινό του να νιώθει οικεία παίζοντας. Γενικότερα έχει γίνει καλή δουλειά στο γραφιστικό κομμάτι, από το menu μέχρι τα γραφικά in-game.

Στα modes που έχουν αγαπηθεί τώρα στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, τα πράγματα είναι λίγο πολύ γνωστά και αναμενόμενα. Μιλάω φυσικά για το Skirmish και το Multiplayer, που ουσιαστικά είναι το ίδιο πράγμα, με εξαίρεση τον αντίπαλο. Στο πρώτο αντίπαλός σας είναι το AI, ενώ στο δεύτερο πραγματικοί παίκτες. Οι αρχές και ο τρόπος προσέγγισης των δύο πρακτικά είναι τα ίδια, αφού στόχος είναι επέκταση της οικονομίας σας και η ισχυροποίηση του στρατού σας. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι η νίκη δεν έρχεται μόνο με εισβολή και καταστροφή του αντιπάλου, αλλά και μέσω objectives. Αυτά είναι η κατάκτηση τριών “Sacred Sites”, δηλαδή ιερών περιοχών και η ανέγερση ενός Wonder (θαύματος). Και στις δύο περιπτώσεις, ο αντίπαλος έχει δέκα λεπτά στη διάθεσή του να αντιστρέψει την κατάσταση, προτού χάσει τη μάχη. Στην πρώτη περίπτωση αρκεί να κατακτήσετε ένα Sacred Site από τα τρία, ενώ στη δεύτερη να καταστρέψετε το κτίριο που αποτελεί το Wonder. Το πρώτο σαφώς είναι πιο εύκολο, αφού αρκεί να νικήσετε τις δυνάμεις που θα έχει τοποθετήσει στο Sacred Site ο αντίπαλός σας και στη συνέχεια να φέρετε έναν ιερέα στο χώρο για να τα κατακτήσετε. Σε ό,τι αφορά στο Wonder, για να έχει φτάσει σε αυτό το σημείο ο αντίπαλος την οικονομία του, είναι δύσκολα τα πράγματα, αφού θα πρέπει να κάνετε πολύ μεγάλη και συντονισμένη επίθεση για να το καταστρέψετε.

Age of Empires IV

Οι μηχανισμοί με τους οποίους αναπτύσσεται η οικονομία και ο στρατός είναι αυτοί που γνωρίζουμε εδώ και χρόνια. Εκμετάλλευση των πόρων που σας δίνονται από το χώρο και παραγωγή στρατού μόνιμα. Η διαχείριση και η κατανομή των πόρων είναι σημαντική, γιατί δε δίνονται όλα ομοιόμορφα και φυσικά, ενώ η αλλαγή εποχής γίνεται με την ανέγερση κτιρίου που δίνει διάφορα στην οικονομία ή στο στρατό. Η δυσκολία που θα επιλέξετε παίζει ρόλο και στο πώς θα πρέπει να διαχειριστείτε την κατάσταση, αφού τα πράγματα είναι ήδη πολύ δύσκολα από το τρίτο από τα τέσσερα επίπεδα δυσκολίας. Σε περίπτωση που παίζετε μαζί με συμπαίκτη, ουσιαστικά ο ένας από τους δύο πρέπει να δράσει σαν ασπίδα και να απορροφήσει τις αρχικές επιθέσεις, όσο ο δεύτερος δημιουργεί μια ισχυρή οικονομία. Φυσικά, μπορεί ο καθένας ξεχωριστά να έχει μια ισορροπημένη ανάπτυξη, αλλά στα μάτια μου αυτό φαίνεται αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί στο Intermediate επίπεδο και πάνω, αλλά αν μπορείτε να το κάνετε σίγουρα μπορεί να σας οδηγήσει στην επιτυχία.

Όπως πάντα, κάθε πολιτισμός έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, που αλλάζουν την πορεία της ανάπτυξης και του στρατού. Δεν πρόκειται για κάτι ριζικό, βέβαια, και σε ό,τι αφορά στο στρατό, τα πράγματα διαφοροποιούνται περισσότερο στην ιμπεριαλιστική εποχή, όταν μπορεί ο καθένας να παράγει τους πιο εξειδικευμένους στρατιώτες του. Στην αρχή λίγο πολύ όλοι βασίζονται σε Pikemen, τοξότες και το πιο basic ιππικό που διαθέτουν και τα πράγματα διαφοροποιούνται αργότερα. Στα της οικονομίας τα πράγματα δε διαφοροποιούνται ιδιαίτερα από πολιτισμό σε πολιτισμό, αν εξαιρέσουμε τους Μογγόλους που ως νομάδες έχουν αρκετά διαφορετική δομή. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η ανάπτυξη δεν αλλάζει ριζικά.

Με λίγα λόγια, το Age of Empires IV αποτελεί έναν τίτλο που βασίζεται στην επιτυχημένη συνταγή του παρελθόντος, προσθέτοντας στοιχεία που φέρνουν τη συνταγή αυτή στην εποχή μας. Με το Campaign να είναι ένα mode που μπορεί να αλλάξει αρκετά από τίτλο σε τίτλο, η Xbox Game Studios δεν έχασε την ευκαιρία να δημιουργήσει κάτι πολύ όμορφο, ενώ στα modes που μπορούν να κρατήσουν κάποιον ώρες επί ωρών απασχολημένο, η συνταγή του παρελθόντος αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά επιτυχημένη. Με προσθήκες εκεί που χρειάζονταν και διατήρηση των μηχανισμών που οδήγησαν τη σειρά στην επιτυχία που γνωρίζουμε, η εταιρεία βρήκε μια ικανοποιητική ισορροπία και το τελικό αποτέλεσμα τη δικαιώνει πλήρως.