Ως Three Pixels Lab είχαμε την ευκαιρία και την ευχαρίστηση να μιλήσουμε με τον Αλέξανδρο. Ο Αλέξανδρος, φοιτητής Πληροφορικής, όπως λέει και ο ίδιος πιο κάτω, είχε την ιδέα να φέρει το VR σε μια όχι και τόσο οικονομικά δυνατή αγορά, όπως η ελληνική. Έτσι αποφάσισε να κατασκευάσει ο ίδιος ένα πιο προσιτό VR κράνος για την ελληνική αγορά, το FN Iris.

Βασίλης Σιμιτσιάδης (Three Pixels Lab): Πως ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τον τομέα της πληροφορικής και του προγραμματισμού; 

Αλέξανδρος Καλογεράκης: “Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου έπαιζα videogames, και πάντα αναρωτιόμουν πώς τα προγραμματίζει κανείς. Όταν ήμουν 14, άρχισαν να λύνονται οι απορίες μου, διαβάζοντας εντατικά για τον προγραμματισμό. Δημιουργούσα δικά μου παιχνίδια, και έτσι μπήκα στον κόσμο του προγραμματισμού.

Μετά από κάποιο καιρό, ασχολήθηκα και με web development, έμαθα backend γλώσσες προγραμματισμού, και έφτιαχνα, πλέον, ολοκληρωμένα παιχνίδια με online multiplayer, και βάσεις δεδομένων για highscores.

Λίγα χρόνια μετά, άρχισε να μου κινεί πολύ το ενδιαφέρον και το hardware. Ψάχτηκα λίγο, και έμαθα το Arduino. Είναι ένα open-source microcontroller που προγραμματίζεται μέσω ενός προγράμματος στον υπολογιστή. Κατάφερα να φτιάξω αρκετά μικρά gadget-άκια, με διάφορους αισθητήρες. Όταν είχα, λοιπόν, αρκετή εξοικείωση, αποφάσισα να φτιάξω το μεγαλύτερο project μου.”

Βασίλης Σιμιτσιάδης: Μετά τι έγινε και ξεκίνησε η ενασχόληση με το VR;

Αλέξανδρος Καλογεράκης: “Από την πρώτη στιγμή που άκουσα για το VR, ήθελα να αποκτήσω ένα headset. Το κόστος του, όμως, ήταν λίγο περισσότερο από όσο ήμουν διατεθειμένος να δώσω. Έτσι, σκέφτηκα ότι θα ήταν μία πολύ καλή πρόκληση για εμένα. Μελέτησα τα υπάρχοντα VR Headsets (Oculus Rift DK1 κυρίως), βρήκα teardowns, έμαθα για τους αισθητήρες που χρειάζονται, και έπιασα δουλειά.”

Βασίλης Σιμιτσιάδης: Μπορείς να μας περιγράψεις κάποια τεχνικά στοιχεία του κράνους; Πως ξεκίνησε, τι χρησιμοποίησες, αν είχες κάποιες δυσκολίες κλπ;

Αλέξανδρος Καλογεράκης: “Αρχικά, για οθόνη χρησιμοποιούσα το κινητό μου, μιας και ήταν η πιο φθηνή λύση, μέσα σε Mobile VR Headset, παράλληλα με ένα Arduino, που έστελνε ασύρματα τα δεδομένα των αισθητήρων στον υπολογιστή. Έφτιαξα ένα demo game και έκανα μερικά πειράματα. Στην αρχή τα πράγματα φαίνονταν δύσκολα. Γυρνούσα το κεφάλι μου δεξιά, και η κάμερα πήγαινε προς τα πάνω. Δυστυχώς, τα μαθηματικά είναι αρκετά προχωρημένα, αλλά σιγά-σιγά έμαθα τα βασικά.

Μετά από αρκετές βδομάδες, τα κατάφερα. Είχα φτιάξει ένα 3DOF (3-Degrees-of-Freedom) VR Headset. Μπορούσα να γυρνάω το κεφάλι μου σε οποιαδήποτε κατεύθυνση στον εικονικό κόσμο, αλλά για αρχή μόνο σε δικά μου παιχνίδια. Το πρώτο βήμα είχε ολοκληρωθεί, όμως είχε ακόμα δρόμο.

Το επόμενο βήμα ήταν να αγοράσω κανονική HDMI οθόνη για το headset. Υπήρχε αρκετό latency με τον τρόπο που χρησιμοποιούσα, αφού πρακτικά έκανα streaming την οθόνη του PC στο κινητό μέσω WiFi. Εδώ άρχισε να γίνεται πιο σοβαρό το project, και να ανεβαίνει το budget. Μέχρι τότε το κόστος ήταν σχεδόν μηδενικό. Η πρώτη οθόνη που πήρα ήταν 6 inches, 60Hz, 2560×1440, γύρω στα 90 ευρώ. Ήταν τέλεια για prototyping, και για να με βοηθήσει στα επόμενα βήματα.

Ακολουθούσε ένα από τα σημαντικότερα βήματα· να βρω τρόπο να το συνδέσω με κανονικά παιχνίδια. Για το σκοπό αυτόν, η καλύτερη λύση που βρήκα ήταν να γράψω δικά μου drivers για SteamVR, καθώς τα περισσότερα VR παιχνίδια είναι συμβατά με την αυτήν την πλατφόρμα. Μετά από μήνες, τα δικά μου drivers ήταν πλήρως λειτουργικά. Το SteamVR αναγνώριζε το VR Headset μου σαν κανονικό Headset της αγοράς, και το tracking λειτουργούσε κανονικά.”

Βασίλης Σιμιτσιάδης: Τα επόμενά σου βήματα ποια ήταν; Έδειξες το κράνος σε κοινό; Σκέφτεσαι να κάνεις κάποιες συγκεκριμένες βελτιώσεις;

Αλέξανδρος Καλογεράκης: “Το Headset ήταν έτοιμο για να το παρουσιάσω στον κόσμο. Το ονόμασα FN Iris, από την ίριδα του ματιού, αλλά και του φακού της κάμερας. Αγόρασα domain, έφτιαξα ιστοσελίδα και social media, και έλαβα μέρος στο Digital Expo 2019 με δικό μου περίπτερο. Πέρασαν εκατοντάδες άτομα να δοκιμάσουν το Headset μου, και τα περισσότερα σχόλια ήταν πολύ θετικά. Ήταν ακόμα prototype, οπότε σίγουρα υπήρχε χώρος για βελτίωση.

Τις επόμενες εβδομάδες αγόρασα 3D Printer, για να μπορώ να προσαρμόσω το Headset στα μέτρα μου, και για να ασφαλίσω την οθόνη, καθώς είναι πολύ εύθραυστη. Πλέον, έχω πάρει καινούργιες οθόνες (μία για κάθε μάτι), με συνολική ανάλυση 2880×1440 στα 120Hz, και μελλοντικά θα το αναβαθμίσω σε 4320×2160, από τις μεγαλύτερες αναλύσεις στην αγορά! Το κόστος αυτών είναι γύρω στα 200 ευρώ. Πέρα από τις οθόνες, έχω βάλει over-ear ακουστικά, που βοηθάνε πολύ στην ισορροπία του Headset, για να μην έχει τόσο βάρος στο μπροστινό μέρος, αλλά και για να είναι πιο βολικό.

Δυστυχώς, ένα Headset δεν μπορεί να είναι ολοκληρωμένο χωρίς μοχλούς και χωρίς positional tracking. Ήδη, όμως, έχω ξεκινήσει να φτιάχνω inside-out tracking, όπως χρησιμοποιεί η Oculus, με κάμερες δηλαδή πάνω στο Headset, οι οποίες μπορούν να αναγνωρίσουν τη θέση του χρήστη μέσα στο χώρο, χωρίς εξωτερικούς αισθητήρες. Αυτές οι κάμερες θα μπορούν, επίσης, να εντοπίζουν τους μοχλούς του χρήστη, για να γίνονται tracked.”

Βασίλης Σιμιτσιάδης: Πως βλέπεις την αγορά των VR κρανών στην Ελλάδα; Υπάρχει γενικά ζήτηση από το ελληνικό κοινό;

Αλέξανδρος Καλογεράκης: “Σύμφωνα με μία έρευνα που είχα διεξάγει, υπάρχουν πολλοί Έλληνες που θέλουν να ζήσουν την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας, αλλά το κόστος των σημερινών Headset είναι ακόμα ακριβό. Με μεγάλη πλειοψηφία, οι περισσότεροι Έλληνες θα ήθελαν να δώσουν γύρω στα 300 ευρώ για ένα VR Headset, κάτι ανέφικτο με τη σημερινή αγορά. Στόχος μου είναι να φτιάξω και να πουλήσω ένα Homemade VR Headset, με όσο χαμηλότερο κόστος γίνεται, κρατώντας ικανοποιητική την ποιότητα, για να έχει ο κόσμος μια ευχάριστη εμπειρία. Το Headset μου θα είναι πολύ οικονομικό, με τις καλύτερες οθόνες της αγοράς, πολύ καλά ακουστικά, και homemade. Η ζήτηση για VR Headsets έχει σίγουρα ανοδική πορεία, ακόμα και στην Ελλάδα.

Σκέφτομαι να κάνω σύντομα ένα Crowdfunding Campaign (π.χ. Kickstarter), έτσι ώστε να καλύψω κάποια έξοδα που θα προκύψουν από το FN Iris όταν βγω στην αγορά.”

Όποιος θέλει να στηρίξει τον Αλέξανδρο και το FN Iris, θα βοηθούσε ένα follow στα social media, όπως το Facebook,το Instagram, το YouTube, και την ιστοσελίδα του.

fn iris