Decoding Annie ParkerΟ Steven Bernstein είναι γνωστός για τη συγγραφή του σεναρίου και τη σκηνοθεσία της βραβευμένης ταινίας μεγάλου μήκους Decoding Annie Parker. Ο Bernstein ξεκίνησε την κινηματογραφική του καριέρα ως κινηματογραφιστής βραβευμένων διαφημίσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο (κερδίζοντας μεταξύ άλλων το Χρυσό Λιοντάρι των Καννών για μια διαφήμιση). Συνέχισε να γυρίζει πολλές ταινίες-ορόσημα, όπως το πολύ γνωστό Like Water For Chocolate και το βραβευμένο με Όσκαρ Monster. Το 2013, ο Steven ήταν υποψήφιος για το βραβείο της ASC(American Society of Cinematographers) για εξαιρετικό επίτευγμα στην κινηματογραφία για το έργο του στο Magic City.

Χρήστος Αρφάνης: Είναι πραγματική τιμή για μένα να παίρνω συνέντευξη από τον άνδρα πίσω από την κινηματογραφία ταινιών όπως το Monster (με την Charlize Theron, σε σκηνοθεσία Patty Jenkins), Scary Movie 2, The Waterboy (με πρωταγωνιστή τον Adam Sandler) για να αναφέρουμε μερικές, και τον σκηνοθέτη του Decoding Annie Parker (με πρωταγωνίστρια τη Samantha Morton). Έχοντας συμμετάσχει και κάνει τόσες πολλές βραβευμένες και αξιοσημείωτες ταινίες, θα ήθελα να σας ρωτήσω, είναι πιο δύσκολο να ξεκινήσει κάποιος ή να συνεχίσει (να εργάζεστε) στη βιομηχανία του κινηματογράφου;

MonsterSteven Bernstein: Είναι πιο δύσκολο να ξεκινήσει κάποιος. Υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι που προσπαθούν να μπουν από την πόρτα, κάποιοι λένε την αλήθεια, κάποιοι δεν λένε την αλήθεια, είναι δύσκολο για τους φύλακες και τους εργοδότες να αναγνωρίσουν γρήγορα ταλέντα, ακόμα και όταν είναι εκεί. Μόλις καταφέρεις και μπεις, τότε υπάρχουν διαφορετικά προβλήματα. Όλοι θέλουν να σας βάλουν ταμπελάκια: ο “comedy guy” ή ο “indie guy” ή οτιδήποτε άλλο. Φυσικά ως καλλιτέχνες εξελισσόμαστε συνεχώς και δεν μπορούμε εύκολα να προσδιοριστούμε από δουλειές του παρελθόντος. Εννοώ, Θεέ μου, έκανα το Monster, το οποίο κέρδισε ένα Όσκαρ, αλλά και το White Chicks, μια κωμωδία που λατρεύουν πολλοί άνθρωποι. Ποιο άτομο λοιπόν είμαι; Φυσικά είμαι και οι δύο. Το κόλπο είναι να μην αφήσετε τον εαυτό σας να οριστεί (με ένα συγκεκριμένο είδος).

Χρήστος Αρφάνης: Πώς η τεχνολογία διαμόρφωσε τη δημιουργία ταινιών; Ποια πράγματα ήταν καλύτερα στο παρελθόν;

White ChicksSteven Bernstein: Νομίζω ότι η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε στην πραγματικότητα πριν από λίγο καιρό, η αλλαγή στην αίθουσα κοπής (cutting room). Η ψηφιακή επεξεργασία επιτρέπει τόσο μεγάλο δημιουργικό ρίσκο, χωρίς συνέπειες, φέροντας επανάσταση όχι μόνο στην πρακτική αλλά και ολόκληρη τη δημιουργική διαδικασία. Η αλλαγή σε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές έχει επίσης αλλάξει τα πράγματα, αλλά όχι πάντα θετικά. Το να αφήσεις μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή να λειτουργεί συνεχώς και να έχεις πολλές, χωρίς ετικέτα, λήψεις, προκαλεί χάος. Χρειαζόμαστε ακόμα πειθαρχία και τάξη στο σετ, καλή καταγραφή αρχείων, ακόμη και με την ευκολία χρήσης της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής. Ξέρεις τι άλλο; Η εικόνα του φιλμ των 35mm είναι ακόμα καλύτερη από την ψηφιακή. Εάν η ποιότητα έχει σημασία, που σίγουρα έχει, περισσότεροι από εμάς θα πρέπει να γυρίζουμε με φιλμ.

Χρήστος Αρφάνης: Ποιο ήταν το πιο σημαντικό μάθημα που έπρεπε να μάθετε κατά τη διάρκεια της καριέρας σας που είχε θετική επίδραση σε εσάς;

Steven Bernstein: Μερικές φορές μπορείς να κάνεις το σωστό και αυτό θα σας κάνει μη αρεστό. Υπάρχουν πολλές ατζέντες σε μια ταινία και πολλοί άνθρωποι να σε τραβούν σε λάθος κατεύθυνση. Είναι δελεαστικό. Θέλουμε να εγκριθούμε, θέλουμε να ανταμειφθούμε. Αλλά τελικά πρέπει να έχουμε ένα μεγαλύτερο όραμα και να κάνουμε ότι είναι καλύτερο για την ταινία δημιουργικά. Αυτό απαιτεί θάρρος και σκληρότητα. Οι ανταμοιβές δεν έρχονται στο δεύτερο, αλλά θα προκύψουν εάν διατηρήσουμε δημιουργική ακεραιότητα. Είναι δύσκολο.

Χρήστος Αρφάνης: Ποιες ταινίες αποτελούν έμπνευση για εσάς;

Steven Bernstein: Πέρυσι, το JoJo Rabbit. Φέτος το Palm Springs. Πάντα τα Lawrence of Arabia, Blade Runner, Seven Samurai, The Third Μan, Enter the Void και πολλά, πολλά άλλα.

Χρήστος Αρφάνης: Τι συμβουλή θα δίνατε σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με την δημιουργία ταινιών;

Steven Bernstein: Πάρε ρίσκα, μην εγκαταλείψεις, μην σταματήσεις, πραγματικά δεν υπάρχουν κανόνες. Ιδιαίτερα στο σενάριο. Όλοι οι κανόνες που διδάσκουν οι άνθρωποι είναι απλά, αμετάβλητα λάθος.

Χρήστος Αρφάνης: Η μεγάλου μήκους ταινία σας Last Call με τους John Malkovich και Rodrigo Santoro εκτός των άλλων, πρόκειται να κυκλοφορήσει το 2021. Τι μπορείτε να μας πείτε για αυτό;

Steven Bernstein: Είναι μια τρελή, άγρια βόλτα για έναν ποιητή, τον Dylan Thomas, που κλίνει προς την αυτοκαταστροφή και ασχολείται με κάθε γνωστή απόλαυση. Ήταν ο πρώτος rock star, προτού να υπάρχουν rock stars. Οι άνθρωποι θα λιποθυμούσαν μόνο βλέποντας και ακούγοντας τον να διαβάζει. Κραυγές στο τέλος της κάθε στροφής. Αλλά είναι επίσης για κάτι πολύ μεγαλύτερο: η προσπάθεια να βρεις νόημα. Όλοι οι εύκολοι πειρασμοί δεν μας δίνουν τίποτα καθόλου. Αποπλάνησε τον κόσμο, αλλά δεν ήταν αρκετό, ή μάλλον, δεν ήταν τίποτα τελικά.

Ευχαριστούμε για τον χρόνο σου Steven και σου ευχόμαστε το καλύτερο με τα μελλοντικά σου σχέδια!

Η πλήρη φιλμογραφία του Steven Bernstein στο IMDb.
Διαβάστε ακόμα: Jack Settipane: Συνέντευξη με τον παραγωγό του Last Call